Semestertider. Men man kan kolla lokaler ändå. Det finns intressanta på Stora Nygatan, på Davidshall, Bergsgatan, Amiralsgatan.
Talar med folk om att dela lokalen, både med försäljning och som kontor. Felix, Marcus...
Så här ser skissen till den officiella affärsidén för butiken ut (kommentarer välkomnas):
"
BOOKS' WINDOW MALMÖ saluför begagnad engelskspråkig skön- och facklitteratur. Detta är den allra största delen av verksamheten. Fackutbudet ska vara inspirerande med en konstnärlig och samhällelig synvinkel, samt med ett hållbarhetsperspektiv.
Även ett tiotal titlar svenskspråkig skön- och facklitteratur (ej begagnad) ska säljas, först och främst med queer-, genus- och hållbarhetsperspektiv.
Vi ska skapa en inspirerande miljö. Där kan man, förutom att handla, även bläddra i böcker och tidskrifter och gå på författaruppläsningar och föredrag med litterära och kulturella teman.
Kunderna är folk som läser litteratur på engelska, ofta universitetsutbildade personer och tillresta eller inflyttade engelskspråkiga. Men även folk som inte kan engelska flytande ska finna böcker som är rikt illustrerade eller har en mer allmän karaktär, som fotoböcker och annan facklitteratur i storformat. Vissa kunder kommer vara studenter som finner kurslitteratur här.
De som lockas av det svenska utbudet är relativt välutbildade 20-40-åringar.
Reklam görs via trycksaker som sprids via kunderna samt affischer, hemsida och t ex en facebooksida.
Böckerna ska säljas i butiken och på postorder via nätet.
Butiken formges på ett sådant sätt att vissa kunder kommer för att uppleva miljön i sig.
Utbudet erbjuder kunderna böcker som annars inte skulle finnas i Malmö. Eller så väljer kunderna att köpa begagnat för det billigare priset jämfört med de lokala konkurrenterna och internetbokhandlarna. De lokala konkurrenterna säljer det allra senaste från förlagen. Vi säljer mer alternativa titlar, nya och äldre, och kompletterar därmed det totala utbudet. Främst väljer man butiken för att sortimentet är bra och att miljön är välkomnande och inspirerande.
"
Det är kul att planera för hur butiken ska utformas och inredas. Jag har massor av idéer som jag tror kan göra miljön trevlig och inspirerande att vistas i. Övwear syns en rolig idé som jag tror jag ska härma i någon variant.
Working on progress
/Tobbe
i mitten av juli 2011
Talar med folk om att dela lokalen, både med försäljning och som kontor. Felix, Marcus...
Så här ser skissen till den officiella affärsidén för butiken ut (kommentarer välkomnas):
"
BOOKS' WINDOW MALMÖ saluför begagnad engelskspråkig skön- och facklitteratur. Detta är den allra största delen av verksamheten. Fackutbudet ska vara inspirerande med en konstnärlig och samhällelig synvinkel, samt med ett hållbarhetsperspektiv.
Även ett tiotal titlar svenskspråkig skön- och facklitteratur (ej begagnad) ska säljas, först och främst med queer-, genus- och hållbarhetsperspektiv.
Vi ska skapa en inspirerande miljö. Där kan man, förutom att handla, även bläddra i böcker och tidskrifter och gå på författaruppläsningar och föredrag med litterära och kulturella teman.
Kunderna är folk som läser litteratur på engelska, ofta universitetsutbildade personer och tillresta eller inflyttade engelskspråkiga. Men även folk som inte kan engelska flytande ska finna böcker som är rikt illustrerade eller har en mer allmän karaktär, som fotoböcker och annan facklitteratur i storformat. Vissa kunder kommer vara studenter som finner kurslitteratur här.
De som lockas av det svenska utbudet är relativt välutbildade 20-40-åringar.
Reklam görs via trycksaker som sprids via kunderna samt affischer, hemsida och t ex en facebooksida.
Böckerna ska säljas i butiken och på postorder via nätet.
Butiken formges på ett sådant sätt att vissa kunder kommer för att uppleva miljön i sig.
Utbudet erbjuder kunderna böcker som annars inte skulle finnas i Malmö. Eller så väljer kunderna att köpa begagnat för det billigare priset jämfört med de lokala konkurrenterna och internetbokhandlarna. De lokala konkurrenterna säljer det allra senaste från förlagen. Vi säljer mer alternativa titlar, nya och äldre, och kompletterar därmed det totala utbudet. Främst väljer man butiken för att sortimentet är bra och att miljön är välkomnande och inspirerande.
"
Det är kul att planera för hur butiken ska utformas och inredas. Jag har massor av idéer som jag tror kan göra miljön trevlig och inspirerande att vistas i. Övwear syns en rolig idé som jag tror jag ska härma i någon variant.
Working on progress
/Tobbe
i mitten av juli 2011
Comments
Post a Comment